maanantai 22. joulukuuta 2014

Onhan se hienompaa tuntea piispa kuin apupappi

Rouva tokaisi eilen, että Potkulautamies saa hakea puuroriisit marketista. - Mene potkulaudalla, saat vähän liikuntaa ja kun on näin hieno kelikin. No, minä menin. Ei mulla siellä marketissa kauhean kauan kestänyt löytää Risellan puuroriisipussi, mutta kun tulin ulos, maa oli valkoinen. Niin muuttui hetkessä musta valkoiseksi.

No. Tänään rouva sitten lähetti minut Hakaniemen halliin Reitin kalasta kaloja ostamaan. Piti sieltä ostaa muutakin sapuskaa, mutta ei onnistunut. Halliin oli ahtautunut jouluostoksille enemmän kuin sinne mahtuu, kiukkuisia joulunodottajia. Ihan kiva joulutunnelma: - Älä töni!

Kalatiskilläkin yksi vanha akka oli tunkeutunut keskelle joulun ihanaa odotusta, jonottamista. Akka oli ilmestynyt paikalle 10 minuuttia minun jälkeeni, Kun myyjä kysyi, kenen vuoro, akka hihkaisi MINUN!

Meillä oli tässä ennen joulua harvinainen tilaisuus nähdä elämää, sen alusta ja viimeisistä vuosista. Eleonor (10 viikkoa) Pariisista kävi viikon vierailulla. Eleonor oli turvallisesti takaisin Pariisissa ja me piipahdimme Parkanossa katsomaan rouvan äitiä (92v).

Anoppi oli kaatunut, viettänyt joitakin päiviä sairaalassa ja oli nyt kotona. Rouva, joka on hyvä järjestelemään kaappeja ja asioita, hoiteli loistavasti äitinsä päivittäiset rutiinit kuntoon. Yksi rutiini on semmoinen, että aamuisin tulee kunnan henkilö jakamaan päivän lääkkeet dosetteihin.

Anoppi kyseli, että tuleeko tämä lääketyttö nyt joka päivä. Kyllä lääketyttö tulee joka päivä. Minä, kun minua ei tittelit ole kauheasti koskaan kiinnostanut, muistutin, että lääketytöllä on nimikin, lääketyttö on ihan oikea ihminen, jolla on ihan oma nimi. Terveisiä sulle, Nina.

No, tulin tänään kauppareissulta kotiin ja huomasin, että jääkaapin oveen oli teipattu "Piispan joulutervehdys jouluna 2014". Minä vaan jäin miettimään, että kai piispalla on nimikin, kai se on ihminen. Miksi jääkaapin ovessa ei lukenut: Irja Askolalta joulutervehdys.

Hyvää Joulua, Ihmiseltä Ihmiselle!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti