torstai 10. lokakuuta 2024

Potkulautamies on nyt 80 -vuotias Rollaattorimies

Tasan viikko sitten, torstaina 3. lokakuuta, olimme Pariisissa: rakas perheeni Satu ja minä, tyttäremme Anniina ja Annamari puolisoineen sekä heidän lapsensa Eleonor ja Eino. Minua ilahdutti, että pikkusiskoni Minna-Liisakin ( 70v) oli mukana 80-vuotissynttäreilläni.

Juhlimme syntymäpäivääni seilaamalla Pariisin keskustassa Seine-joella, Meille oli lounas katettu pöytään aivan laivan keulassa. Ruoka oli herkullista: ja sitä oli riittävästi: alkuun champagne, maistupala, alkuruoka, pääruoka, juusto, jäkiruoka sekä kahviherkut,Isoista ikkunoista avautui hienot näkymät Pariisin keskustaan. Einokin 4v ilmoitti nauttivansa lounasmatkasta laivalla Seinäjoella.

Kun meille elämyksen tarjonnut jokilaiva lähestyi laituria huomasimme ankkurissa aluksen, jonka nimi on Viking Kari. Helsingissä selvitin nimen alkuperää: "Eldest son of the giant Fornjot, Kari was the god of the north wind, capable of carrying Vikings across vast waters." Ihan uutta  mrenkulkijoiden tarinaa minulle.

Perjantaina 4.10. meillä oli uudet juhlat: Eleonor täytti 10 vuotta. Nautimme päivän kunniaksi lounaan Pariisin keskustassa sijaitsevassa kiinalaisessa ravintolassa - Ellan mieliravintolassa, Empire de raviolis. Ruoka oli hyvää ja meitä kohdeltiin lämpimästi.. Synttärisankari on vakiasiakas ja talo toi pöytään aterian päätteeksi kakun, jonka keskelle sytytettiin kynttilä, joka säkenöi kuin ilotulitusraketti. Minulle ihan uusi ja jännittäväkin kokemus.

Lounaalta jatkoimme juhlamatkaa autoilla Givernyyn, minne meitä houkutteli Claude Monetin koti, puisto ja lummelampi. Olimme varanneet majoituksen Le Bois aux Cerfsiin, meille ennestään tuttuun paikkaan, joka on erillisiä mökkejä, iso piha, lapsille leikkipaikka telineineen sekä uima-allas. Alueella juoksee vapaana kanoja, pari kukkoa sekä riikinkukkoja.

Automatka Givernyyn sujui mukavasti: Einon isä Sami ajoi. Lasten matkamusiikin hän oli koonnut kappaleista, jotka Eleonor ja Eino olivat vuorotellen valinneet, kumpikin yhden kerrallaan. Kivaa musiikkia, hyvä matka ja iloista seuraa.

Ennen majoittumista synttäriporukka ehti vielä tutustua Givernyn lähellä olevaan linnaan: Chateau dela Rocheguvon. Majapaikkaan pääsi klo 16.00 ja niin me menimmekin: lapsilla oli kiire uimaan.

Perjantaina juhlaporukkaan tuli mukaan myös Minna-Liisan aviomies Aki. Meitä oli sitten 10 hankeä.

Lauantaiksi olimme varanneet liput Monetin puistoon. Menimme paikalle noin klo 9 aamulla ja nautimme koko aamupäivän käveleskellen ja nauttien syksyisen puiston väriloistosta. Minä puiston kapeilla käytävillä kävellessäni otin tukea rollaattorista. Hyvin jaksoin. Sääkin oli kaunis. Vettä mtkamme aikana satoi vasta sunnuntaina, kun ajoimme lentokentälle matkalla kotiin.

Kotona synttärijuhlat jatkuvat ensi maanantaina: Eino täyttää 5 vuotta. Onnea Eino !!!!