Rouva sanoi, että Potkulautamies saa hakea Siwasta säilöttyjä punajuuria. Aamulla olin saanut käydä Arabian kauppakeskuksessa ja muistanut tuoda Janssonin kiusaukseen tarvittavat aineet: perunasipuliseoksen ja anjovisfileet ja kermaa - punajuuret olin unohtanut. Parisataa metriä meiltä Siwaan on lyhyt matka tallustaa, vaikka kaatosateessa. Taaksepäin 40 vuottakin on lyhyt matka.
Ihan tunnetun urheiluselostajan logiikallakin voi päätellä, että Potkulautamies oli 40 vuotta sitten 40 vuotta nuorempi. Tekniikka on kehittynyt huimasti: mutta, ihmiset ovat niin kuin ennenkin. Afrikassa ongelmat on samat kuin 40 vuotta sitten. Lähi-Idässäkin vielä tapellaan. Rikkaat rikastuvat. Tietotekniikka kehittyy, mutta tietokin kasaantuu.
Ajatelkaa, jo 40 vuotta sitten maailmassa oli "niin paljon tietoa, että sitä ei voinut hallita". Kuinkas nyt?
Tärkeä uusi tieto on sellainen muutos ympäristössä, joka vaikuttaa tiedon saajan mahdollisuuksiin elää ja toimia. Tämähän tarkoittaa sitä, että ei vain yrityksillä vaan yrityksissä eri tehtävissä työskentelevillä on erilaiset tiedontarpeet. Asiakaskeskeisellä tiedonvälityksellä (asiakas sanoo, millainen muutos ympäristössä on uutinen) oli kysyntää 40 vuotta sitten.
Potkulautamies perusti yrityksen 1975. Vuonna 1985 MIT:n Media Labin johtaja Negroponte päätti Washingtonissa American Information Industry Associationin kokouksessa alustuksensa sanoilla: - Joskus tulevaisuudessa, jonkun toisen on lukemalla haettava tieto sille, joka tietoa tarvitsee. Me olimme tehneet näin jo 10 vuotta.
Voi kuvitella, että se, jolla ei ole tietoa eikä mitään hajua mistään, tarvitsee tietoa, Pysyykö kannettu vesi kaivossa? Ja sitten on niitä, joilla on tietoa, ajattelevat jo tietävänsä kaiken, mutta joilla ei kuitenkaan ole mitään hajua mistään.
Tarjosimme kahden viikon ilmaista palvelua kokeeksi yrityksille. Kaksi vuorineuvosta. Toisen sihteeri: - Voi, palvelu on niin kallis, että vuorineuvos ei uskalla sitä ostaa. No, toisen vuorineuvoksen sihteeri:- Voitte te sen ilmaisen kaksi viikkoa lähettää, mutta vuorineuvos on jo päättänyt tilata palvelunne.
No, pitkässä juoksussa toisella meni hyvin, toisella ei, toiselta meni firma alta toiselta ei. Tästä syntyi meille markkinointihokema: "Jos tieto on teistä kallista, kokeilkaa tietämättömyyttä!"
Ideat siirtyivät 1999 Sanoma-konserniin. Silloin meillä oli tytäryrityksiä yli 10 maassa, asiakkaita yli 20 maassa ja 160 maailman 500 suurimmasta yrityksestä käytti palvelujamme.
Tajusithan, että tiedolla ei ole mitään merkitystä, jos sitä ei ymmärrä. Ajattelen jo kevättä. Potkulautailen Arabianrannasta Viikin Prismaan ostoksille. Kuuntelen lintujen laulua, nautin leppeästä kevättuulesta, juttelen ihmisten kanssa ja haaveilen. Haaveilen tulevaisuudesta, jossa tiedonvälityksen on korvannut ymmärryksenvälitys. Tekniikkakin alkaisi olla kohdillaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti