sunnuntai 22. maaliskuuta 2015

Lentävä lautanen on autoa nopeampi

Ajelimme rouvan kanssa bussilla Arabianrannasta Helsingin keskustaan. Istuimme vierekkäin bussin keskivaiheilla: olisi pitänyt istahtaa vähän peremmälle. Bussin takaosasta kuului innostuneen ja elämäniloisen lapsen ääni yli bussin ja liikenteen kohinan. Olin kuitenkin liian kaukana kuullakseni kokonaisia lauseita. Harmittaa vieläkin.

Höristelin korviani ja kuulin sanan sieltä täältä. Poika taisi selostaa äidilleen joukkoliikennettä: - Olisi miljoona bussia. Ei kun olisi tuhatmiljoonaa bussia. Välillä pojan mielikuvitus lensi avaruuteen, mutta palasi sieltä lentävällä lautasella. Äiti oli kertonut, että seuraavalla pysäkillä jäädään. "Jatketaanko me sieltä autolla?"

- Ei me kävellään. Tähän poika selitti, että olisi kiva mennä lentävällä lautasella. "Kyllä lentävä lautanen menisi nopeempaa kuin auto."

Lapsen intoa ja ennakkoluulottomuutta ja mielikuvitusta. Haaveita, mielikuvitusta ja intoa oli tehtailija Frans Lindströmilläkin, joka rakensi Suomen ensimmäisen auton 1900-luvun alussa. Hesari julkaisi aiheesta hyvän jutun: Suomalaisen auton tarina. Auton rakentaminen oli ollut Fransin haave. Se tehtiin käsityönä. Auto on nyt esillä Uudenkaupungin automuseossa.

Lainaan Hesarista ja tiivistän tähän Frans Lindströmin tarinan: Frans ryhtyi yrittäjäksi 20-vuotiaana. Hänen ostamastaan pienestä mylly-startupista kasvoi suuri monialayritys, joka parhaimmillaan työllisti yli sata henkeä. Punaiset teloittivat Fransin 1918.

Jos Frans olisi ehdokkaana eduskuntavaaleissa, hän pärjäisi hyvin ja uskon, että tulisi valituksi. Frans nimittäin toteutti sen mistä puolueet nyt haaveilevat: hän loi työpaikkoja ja vei tuotteitaan myös Venäjälle. Niin, ja Fransin haave autostakin toteutettiin "porukalla".

No!, ajat ovat muuttuneet. Suomi elää konsensuksesta. Tummien autojen letka vei alkuvuonna pääministerin virka-asunnolle Kesärantaan etujärjestöjen edustajia neuvotteluun.Vierestä katsomalla ei pystynyt erottamaan missä autossa matkaa  työnantajien ja missä työntekijöiden edustajat. Ihan samanlaiset kiesit kummallakin.

Hesari on hyvä lehti. Suomessa työskentelevä italialainen kokki kertoo, että oli hotellin aamiaisella jo menossa hakemaan asiakkaan pyytämiä tomaatteja munakkaaseen kun esimies puuttui peliin. "En voinut tehdä tomaattimunakasta, koska sääntö oli, että munakkaaseen voi lisätä vain täytteitä, jotka on lueteltu listassa." - Ohjeita noudatetaan täällä kirjaimellisesti eikä niitä saa soveltaa.

Pitäisikö viennin kehittäminen ja työpaikkojen "luominen" aloittaa siirtämällä byrokratiaa etelänavalle ja korvata sitä paljon halvemmalla raaka-aineella: terveellä talonpoikaisjärjellä.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti