Nyt minä ymmärrän mistä tulee ja miltä tuntuu saada raivokohtaus liikenteessä - tai siis melkein ymmärrän. Rouvalla oli magneettikuvaus Ruoholahdessa ja potkulautamies sai olla kuskina. Arvioimme, että matka autolla Arabianrannasta Ruoholahteen kestää keskellä arkipäivää noin 20 minuuttia - varasimme matkaan 50 minuuttia. Melkein myöhästyimme: Helsingin liikenne oli ihan sekaisin.
Syynä liikenteen takkuamiseen oli pieni monttu, johon pari miestä mahtui tekemään töitä. Liikenne oli ohjattu menosuunnan kahdelta kaistalta yhdelle. No, ei tämä yksinään olisi aiheuttanut ruuhkaa, mutta liikennevalot toimivat ikään kuin kaikki muukin liikenteessä toimisi normaalisti. Vaikka sivuteiltä ei ollut ketään tulossa, pääväylän liikenne pysäytettiin punaisilla. Jonkun olisi pitänyt älytä laittaa keltainen vilkkumaan.
Englannissa liikennevalot on viisaita: kun jalankulkija pyrkii ylittämään suojatien ja painaa nappia, autolijalle syttyy punainen valo. Valo alkaa heti kohta vilkuttaa keltaista. Kun jalankulkija on ylittänyt tien, autoilija voi jatkaa matkaa.
Meillä Hermannin rantatiellä on keskellä pitkää suoraa suojatie. Jalankulkija tulee ja painaa nappia. Autoja ei kuitenkaan ole tulossa vasemmalta eikä oikealta. Jalankulkija ylittää tien ja poistuu paikalta. Kohta valot syttyvät autoille punaiseksi, jalankulkijoita ei näy missään ja autot jäävät odottamaan valojen vaihtumista vihreäksi.
Kun Potkulautamies näkee, että autoja ei ole tulossa ja potkuttelee päin punaisia, saako hän sakot? Potkulauta on jalankulkijan apuväline. Jos autoilija näkee, että jalankulkijoita ei näy ja ajaa punaisia päin, saako hän sakot? Ranskassa oli tapaus, jossa oikeus ei tuominnut autoilijaa punaisia päin ajamisesta. Oikeus perusteli päätöstään sillä, että ihminen on viisaampi kuin liikennevalot.
Helsingin liikennejärjestelyjen tavoite varmaan on, että ihmiset käyttäisivät enemmän julkisia palveluita. Minä ainakin käytän. Helsingissä julkinen liikenne toimii hyvin. Oman auton ikkunasta näkee toisia autoja ja niiden typeriä kuljettajia, joille tekee mieli näyttää keskisormea. Bussissa näkee ihmisiä.
Suomessahan saa sakot, vaikkei tilanne aiheuttanut kenellekkään edes mitään vaaraa....eli tuolla pohjoisen "valtateillä" , jos ajat yksin yötä, aamuyön pimeydessä ja tulet ohittaneeksi hiukan ylinopeutta noudattaen "naamioidun" tutka-auton, niin sakothan siitä saa.....siis periaatten vuoksi jo saat, kun oli liikaa vauhtia, eli et voi noudattaa maalaisjärkeä/tilannejärkeä....
VastaaPoistaTerveisin nimimerkki "kokemusta on"