tiistai 25. helmikuuta 2014

Paavojen kisat: Arhinmäki ja Noponen

Potkulautailin tänään Viikin Prismaan - piti hakea apteekista rouvan kuulolaitteeseen pattereita. Rouva taas oli käynyt hammaslääkärissä ja ilmeisesti siitäkin järkyttynyt, mutta erityisesti siitä, että iltapäivälehdet yrittävät myydä itseään Arhinmäellä. Potkulautamieskin on seurannut hiihtokisoja, Ounasvaaralla. Paavo Noponen veti siellä toimittajille omat "kisat", Kursungin kisat (lähinnä medialle ja kisojen kutsuvieraille tarkoitettu iloittelu). Iloittelu oli perinteisesti sellainen, että kokeneet toimittajat arpoivat etukäteen kuka tekee jutut ja ketkä ryyppäävät.

Potkulautamieskin on urheillut, ihan oikeasti. Kohta sotien päätyttyä 1940-luvun lopulla asuimme Rovaniemellä. Isäni oli rakennusinsinööri ja jälleenrakensi Lappia. Minä puolestani olin kuulemma kova syömään. Siitä huolimatta harrastin liikuntaakin, pituushyppyä. Minulle on kerrottu näin:

- Huusin kovaan ääneen. Täältä tulee Potkulautamies Suomesta ja hyppää. Lyllersin lankulle ja tupsahdin istualleni siihen lankulle. Olisikohan ikää ollut 3 tai 4.

Mutta olen minä menestynytkin. Partiolaisten Hämeen piirin mestaruuskilpailuissa alle 14-vuotiaitten sarjassa sain hopeaa. Suunnistin tarkasti ensimmäiselle rastille kartan ja kompassin avulla. Rastille tuli samaan aikaan perässäni startannut poika, joka juoksi tosi kovaa. Loppumatkan yritin pysyä hirmujouksijan perässä, onnistuin ja tulin toiseksi.

Tästä urheilusuorituksesta oli kuitenkin ikävät seuraukset: urheilunumeroni nousi kymppiin ja jouduin edustamaan Tampereen lyseota koulujenvälisissä suunnistuskilpailuissa. Niissä kisoissa ei löytynyt ketään, jonka perässä juosta. Urheilunumeroni putosi seiskaan.

Lehtimiehistä ja Arhinmäestä sain tähän syyn muistella aikojani Pohjolan Työssä. Olin ollut Suomalaisella klubilla muiden oululaisten toimittajien kanssa satamakapteenin tiedotustilaisuudessa. Kirjoitin juttuni. Pakkahuoneenkadulla vastapäätä meidän toimitustamme oli toisen lehden toimitus. Sieltä soitettiin ja pyydettiin apua: - Voisimmeko käyttää sinun juttuasi. Meidän kaverimme ei oikein jaksa kirjottaa.

Tottakai vein juttuni kadun toiselle puolelle. Siellä toimituksessa näkyi yhden pöydänalla nukkuvan miehen jalat.

#Arhinmäki #Noponen #Sotshi

1 kommentti:

  1. Kuinka kauan asuit Rovaniemellä....??? ja missä siellä ??? itse olen syntynyt siellä heti sodan jälkeen ja asunut Rantavitikalla-....jossa kotitalo on nyt poikani perheen käytössä....nyt olen eka kertaa pois kotoa, vuodesta 90-alakaen....

    VastaaPoista